nuffnang ads

Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

Cerita Sosial 1 : Nenek dan Datuk

Cerita nenek dan datuk ini mengisahkan seorang cucunya yang bernama Alim yang sedih apabila pulang ke kampung halaman nenek dan datuknya di Kajang. Alim menangis apabila ayam dan itik atuknya di tiada di dalam reban. Dia menyangkakan ayam dan itik itu sudah mati.Semua ayam dan itik itu telah ditukarkan ke reban baru. Alim juga sedih apabila melihat keadaan rumah nenek dan datuknya sudah tidak seperti dahulu lagi. Keadaan sekeliling itu telah membuatkan Alim dan keluarganya menjadi lebih rapat.


Sumber : Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi oleh Prof Dr Normaliza Abd Rahim (2019)


Jenis multimedia yang boleh boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial ialah :

1. Multimedia Hiperaktif
Multimedia ini mempunyai struktur dan elemen yang boleh dikaitkan oleh pengguna melalui tautan dengan elemen multimedia yang ada. Sebagai contoh cerita nenek dan datuk ini boleh diceritakan didalam web site. Website ini mudah di berikan kepada pembaca untuk membaca penceritaan penulisan penulis. 

2. Multimedia Kits
Cerita datuk nenek ini boleh diceritakan dalam CD-ROM atau kaset. Multimedia Kits ini dapat menarik minat untuk melihat cerita yang disiarkan dengan gambar yang berunsurkan warna dan tulisan yang lebih menarik. 

3. Multimedia Linear
Cerita datuk dan nenek ini boleh digunakan dalam multimedia linear. Cerita ini boleh dibuat dalam berbentuk filem atau disiarkan di dalamsiaran televisyen. Hal ini dapat menarik minat pembaca untuk menonton cerita yang disampaikan. 

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: VLOG MAKANAN

Hai semua❤️ Jadi ni video terakhir untuk multimedia sebelum habis semester 7. Kali ini kami buat vlog makanan dimana kami akan kongsikan ...